اختیار الرجال، شیخ طوسی، ابو جعفر محمّد بن حسن (د: 460هـ)، کتابت شده در 29 شوال 602هـ (پایان جزء پنجم)؛ چهارم ذو القعدۀ 602هـ (پایان نسخه)

کد:

25763

موضوع:

رجال

مؤلف:

شیخ طوسی، ابو جعفر محمّد بن حسن (د: 460هـ)

تاریخ تالیف:

قرن پنجم هجری

کاتب:

ابو الحسن ابی المعالی بن احمد بن...(؟)

تاریخ کتابت:

قرن هفتم هجری

محل کتابت:

تصاویر نسخه:

توضیحات:

نام کاتب: ابو الحسن ابی المعالی بن احمد بن…(؟)

 

تاریخ کتابت: روز جمعه 29 شوال 602هـ (پایان جزء پنجم)؛ سه‌شنبه چهارم ذو القعدۀ 602هـ (پایان نسخه)

 

شمار برگ‌ها: 205 برگ (گ 37پ-241ر)

 

معرّفی نسخه: این نسخه از دست‌نویس‌های کهن کتاب و شامل اجزای‌ چهارم تا هفتم آن است و به جز قدمت آن، از جهات دیگر نیز اهمّیت دارد. این نسخه ظاهراً دو بار مقابله شده‌است. از مقابلۀ نخست اطلاعاتی در دست نداریم. تنها شاهد بر این مقابله نشان «بلغ» بر کنارۀ برگ‌ها (همچون گ 57ر، 87ر و 98ر) قبل از آب‌دیدگی نسخه است. مقابلۀ دوم پس از آب‌دیدگی نسخه انجام شده‌است. توضیحات مربوط به این مقابله در انتهای جزء چهارم کتاب بر برگ 91پ (تصویر 3) آمده‌است. براساس این یادداشت، جزء چهارم (و احتمالاً همۀ کتاب) با نسخه‌ای که بر جمال الدین احمد بن طاووس حسنی خوانده شده مقابله شده و آن نسخه نیز با نسخۀ اصلِ به خط شیخ طوسی مقابله شده بوده‌است. ‌یادداشت بلاغ قرائت این مقابله با عبارت «بلغت قرائةً أیّده اللّه» در چند جای نسخه (مثلاً گ 91ر، 97ر و 142ر) دیده می‌شود. تصحیحات مربوط به این دو مقابله به خط قدیم و نسبتاً متأخر (قبل و پس از آب‌دیدگی) با نشان «صح» بر کناره‌های نسخه دیده می‌شود. نسخه از کراسه‌های ده‌برگی تشکیل شده و کراسه‌شمار به حروف، همچون «ثالثه» (گ 56ر) و «رابعه» (گ 66ر) بر آغاز هر کراسه آمده‌است. نسخه همچنین دارای چندین‌ یادداشت تملّک کهن است.

 

دست‌نویس حاضر اثر دوم در مجموعه‌ای دو کتابی است و از گ 37پ تا 241ر مجموعه را شامل می‌شود. اثر نخستِ مجموعه نسخه‌ای نسبتاً متأخر و ناقص از ایضاح الاشتباه علّامه حلّی است.

 

معرّفی کتاب: نک: معرفی نسخۀ شمارۀ 2636 کتابخانۀ آیت اللّه مرعشی نجفی.

 

محل نگه‌داری نسخه: تهران، کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، ش (2)133 د

 

نگارنده: احمد رضا رحیمی ریسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *