انتشار نخستین دفتر از مجموعه «تشیّع در ایران به روایت فرهنگ مادی»

در پی فراخوانی که برای نگارش مقالات دفتر اول تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی در سال 1400هـ ش اعلام شد، اولین جلد از سلسله دفاتر «تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی»  در 360 صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر گردید.

در پی فراخوانی که برای نگارش مقالات دفتر اول تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی در سال 1400هـ ش اعلام شد، اولین جلد از سلسله دفاتر «تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی»  در 360 صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر گردید.

 

نویسندگان، عناوین و توضیحی کوتاه از مقالات دفتر اول به شرح ذیل هستند:

 

۱. حسین محسنی، بازخوانی تشیع سلطان محمد خدابنده به روایت سکه های دوره حاکمیت وی: تداوم یا عدم تداوم

 

این مقاله در دو بخش تنظیم شده است و هدف اصلی آن بررسی گستره ضرب سکه­‌های شیعی در دوران حکومت اولجایتو و همچنین پایبندی اولجایتو تا پایان عمر بر تشیع است. اولجایتو پس از در دست گرفتن قدرت در سال 703 هـ.ق، دستور داد که سکه­‌ها با شعارهای اسلامی لا اله الا الله محمد رسول الله و اسامی چهار خلیفه ضرب شوند. پس از آن­‌که اولجایتو در سال 709 هـ.ق به تشیع گروید، فرمان داد که در تمامی ضراب­خانه­‌های دولتی در قلمرو جغرافیایی گسترده ایران، سکه­‌ها با شعارهای شیعی ضرب شوند و اکثر مورخان تغییر سکه را در مکتوبات خود نقل کرده‌­اند. در تراز جدید ضرب سکه­‌ها، نام سه خلیفه اول حذف شده و به جای آن شعار علی ولی الله و اسامی دوازده امام بر سکه­‌ها نقر شد. شواهد فرهنگ مادی نشان می‌­دهد که اولجایتو اجازه نداد که در ضرابخانه­‌های حکومت او، سکه­‌های با شعارهای غیرشیعی ضرب شود که این امر مؤیدی بر گزارش­های منابع تاریخی است. در مورد باقی ماندن اولجایتو بر تشیع، در میان مورخان اختلاف است. بسیاری از مورخان، سخنی مبنی بر بازگشت او از تشیع نگفته و یا به باقی ماندن او بر تشیع تصریح کرده‌­اند. از سوی دیگر، برخی از مورخان قدیم و جدید، معتقدند که اولجایتو در اواخر عمر از تشیع بازگشت. تلاش بخش دوم این مقاله راستی آزمایی این گزارش­‌ها بر اساس شواهد فرهنگ مادی است. این شواهد نشان می­‌دهد که اولجایتو تا پایان عمر بر مذهب تشیع باقی ماند و تا سال 716 هـ.ق به ضرب سکه­‌ با شعارهای شیعی در تمامی ضرابخانه­‌های حکومت خود ادامه داد. سکه­‌های متعددی از او در سال‌های 714 هـ.ق، 715 هـ.ق و 716 هـ.ق موجود است که همگی به سبک سکه‌­های شیعی سال­‌های پیشین حکومت او هستند. به ویژه این­‌که، این سکه­‌ها در سه ضرابخانۀ اصلی حکومت اولجایتو، یعنی سلطانیه، تبریز و بغداد ضرب شده‌اند.

 

۲. مرضیه علی پور، بررسی مولفه‌های غصب مقام خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در نگاره «نسب‌شناسی پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم»

 

این مقاله به بررسی شواهد غصب خلافت در نگاره­‌های ترسیم شده در دوران پیشاصفوی پرداخته است. هنر نگارگری که از مهم­ترین هنرهای اسلامی به شمار می­‌رود، از مهم­ترین منابع بازشناخت فضای فکری جامعه، به ویژه دربار است. به دلیل هزینۀ بالای نگارگری، نگاره­‌ها معمولا در نسخه­‌هایی ترسیم می­‌شدند که زیر نظر دربار و برای تربیت علمی شاهزادگان تهیه می­‌شد. لذا در آن­‌ها مفاهیم فراوانی گنجانده می­‌شدند که شناخت آن­‌ها می‌­تواند حاکی از فضای فکری حاکم بر دربار باشد. نگارگران مفاهیم مورد نظر را با آرایه­‌های بصری و از طریق رمزگذاری­‌های متعدد به تصویر می­‌کشیدند. در نگاره­‌هایی که در طول تاریخ در ایران ترسیم شده است، مضامین شیعی فراوانی موجود است. محبت اهل‌بیت علیهم السلام و مظاهر پاکی ایشان، رشادت اهل‌بیت علیهم السلام به ویژه امیرالمؤمنین علیه السلام، شهادت اهل‌بیت علیهم السلام، جایگاه علمی اهل‌بیت علیهم السلام از نکاتی است که در نگاره­‌ها ترسیم شده است. علاوه بر این، در برخی نگاره‌­ها به مسأله برائت از دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام و غصب خلافت توسط آن‌ها نیز اشاره شده است. در مقاله دوم کتاب، با بررسی نگاره نسب‌شناسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در نسخه‌­ای از کتاب تاریخ بلعمی که در اوایل سدۀ هشتم کتابت شده است، مضامین آن مبنی بر برائت از دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله نشان داده شده است که نگارگر چگونه غصب خلافت از امیرالمؤمنین علیه السلام را با نشان دادن شمشیر ذوالفقار در دستان عمر بن خطاب، ترسیم نموده است.

 

۳. حمیدرضا آذری‌نیا، چشم انداز مذهبی شهر در قرون میانه: مردم شناسی تاریخی در سفرنامۀ ابن‌بطوطه

 

بناها از مهم­ترین عناصر فرهنگ مادی هستند؛ چرا که از یک سو، معمولا در آخرین مرحله از تغییرات اجتماعی به وجود آمده  و از سوی دیگر ماندگارترین عناصر فرهنگ مادی هستند. به عنوان نمونه، تا مسلمانانی در شهری زندگی نکنند، مسجدی ساخته نمی­شود. لذا بررسی وجود بناهای شیعی در ایران پیشاصفوی و گستره جغرافیایی آن‌ها، نشان‌دهنده گستره جغرافیایی سکونت شیعیان در ایران پیشاصفوی است. بررسی چشم انداز مذهبی شهر در بناهای ساخته شده در ایران پیشاصفوی که در سفرنامه ابن‌بطوطه تجلی یافته، موضوع مقالۀ سوم کتاب است. در این مقاله، تلاش شده است که نسبت اماکن مذهبی شیعه یا اماکن عمومی حاوی شعارهای شیعی در گزارش­‌های ابن‌بطوطه، بررسی شود.

 

۴. اکرم ارجح، صندوق قبر امامان و امام زادگان شیعه؛ پیش از دورۀ صفویه

 

صندوق قبرها جزء تولیدات فرهنگی هستند که معمولا بر قبر شخصیت­‌های بزرگ سیاسی و مذهبی ساخته می‌­شدند و همچنین به دلیل ابعاد بزرگتری که نسبت به سنگ قبر داشتند، در اکثر موارد تزئینات فراوانی در ساخت آن­‌ها به کار برده می­‌شد. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی صندوق مزارهای امامان شیعه، حاکمان و عالمان شیعی که در خود آرایه­‌های شیعی دارند، به تحلیل محتوایی این گونه از فرهنگ مادی پرداخته شود. در بیشتر صندوق مزارها، آیات قرآنی مرتبط با امامت، به ویژه آیۀ تطهیر و اسامی دوازده امام  علیهم السلام یا صلوات حکاکی شده است. عبارت­‌های موجود در صندوق قبرها و گستره جغرافیایی صندوق قبرهایی که در سال‌ها و مناطق مختلف ساخته شده­‌اند، نشان از علایق دینی سازندگان آن­‌ها در مناطق مختلف است. همچنین به دیگر بخش‌­های صندوق قبر، مانند کتیبه، صندوق پوش و دیگر آرایه­‌های استفاده شده توجه شده است.

 

۵. ارطغرل ارتکین، نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های حضرت علی علیه السلام (ترجمه زهرا کبیری پور)

 

این مقاله که از زبان ترکی استانبولی به فارسی ترجمه شده است، به بررسی و تحلیل شمایل‌نگاری امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مینیاتورهای اسلامی در دوره‌ میانه (عباسیان، قراقویونلوها، عثمانیان و صفویان) پرداخته  و سیر تاریخی شمایل‌ علوی در مینیاتورها را بررسی کرده است. به دلیل این­که شناسایی عناصر تعیین‌کننده در رویکردهای مختلف شمایل‌نگاری در مینیاتورها بسیار حائز اهمیت است، این پژوهش در تلاش است با تحلیل شمایل‌نگاری تصاویر نمادین خلیفه علی و امام علی نشان دهد که شمایل نگاری مشاهده شده در مینیاتورها با نگرش اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و فرقه‌ای حامیانی که از این نسخه‌ها پشتیبانی می‌کردند ارتباط وثیقی دارد. این نوشتار بر نگرش مذهبی حاکمان که درک خود از ادعای حاکمیت و مشروعیت را بر اساس آن استوار کرده‌اند، تمرکز دارد. بر همین اساس با در نظر گرفتن نظریۀ خلافت در اهل سنت و نظریه‌ی امامت در تشیع که عامل تعیین کنندۀ نگرش سیاسی حاکمان است، تصویر خلیفه علی در نظریۀ اول و تصویر امام علی در نظریۀ دوم را به اختصار بیان کرده و در ادامه مطرح می‌کند که چگونه ادعای حاکمیت و مشروعیت حامیان در ادعای دینی‌ای که به آن تعلق داشتند، مؤثر بوده است.

 

۶. سید مهدی مهدوی، نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در کتیبه های صلوات کبیره در ابنیه و سنگ قبور ایران پیشاصفوی

 

این مقاله در موضوع کتیبه­‌های بناهای شیعی در مساجد، بقعه‌­ها و سنگ قبرها در ایران پیشاصفوی است. به دلیل اهمیت کتیبه‌ها به عنوان رسانه در قرون پیشین، بررسی عبارت‌های حکاکی شده در آن‌ها اهمیت بسزایی در مطالعات تاریخ اجتماعی دارند. کتیبه‌ها معمولا نمایش‌دهنده باورهای مذهبی جامعه و در فضایی کاملا ملموس برای مردم آن روزگار ساخته می‌شدند و به همین دلیل می‌توان عبارت‌های نوشته شده بر آن‌ها را به عنوان ارزش‌های پذیرفته شده در آن جامعه، دانست. کتیبه‌های با شعارهای شیعی در ایران پیشاصفوی، دلیلی قاطع بر حضور شیعیان در این دوران است. کتیبه‌های شیعی معمولا حاوی شعارهایی مانند آیات مرتبط با امامت (مانند آیه ولایت، آیه مودت و آیه تطهیر)، عبارت علی ولی الله، صلوات بر چهارده معصوم علیهم السلام و امثال آن بودند. در برخی از کتیبه‌های به جای مانده از ایران پیشاصفوی، نام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها نیز وجود دارد که نه تنها به دلیل احترام به ایشان بوده است، بلکه حاکی از وجود اعتقاد به مقام والای این بانوی بزرگ در جامعه است. این مقاله به بررسی نُه کتیبه حاوی نام حضرت خدیجه سلام الله علیها در ایران پیشاصفوی می‌پردازد.

 

۷. کوروش صالحی، سکه‌‌های شیعی عصر ایخانان مغول

 

مقاله پایانی کتاب، به بررسی نقش وزیران شیعه در دوران حکومت ایلخانان، در ترویج تشیع و ضرب سکه‌­های شیعه در این دوران اختصاص دارد. این مقاله پس از بررسی تاریخ گرایش مغولان از آیین شمنی به اسلام و سپس پذیرش تشیع توسط غازان و اولجایتو، به نقش وزرای شیعه و اهل سنت، مانند خواجه نصیرالدین طوسی، امیر نوروز، خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، تاج الدین آوجی و سعدالدین ساوجی در حوادث این دوران اشاره شده است. در ادامه، مبتنی بر گزارش­‌های منابع تاریخی و جغرافیایی، پراکنش و جمعیت‌شناسی شیعیان در ایران استخراج، و ارتباط آن با ضرابخانه­‌های سکه­‌های شیعی بررسی شده است. در این پژوهش نشان داده شد که حضور وزیران و دیوان سالاران شیعه و پراکنش جغرافیایی شیعه در ایران چه تأثیری در ضرب سکه­‌ها با شعارهای شیعی داشته است.

 

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

موزۀ شیعه برگزار می‌کند: نمایشگاه شواهد باستان‌شناختی تشیّع در ایرانِ پیش از صفوی

آیین افتتاحیه نمایشگاه «شواهد باستان شناختی تشیع در ایران پیش از صفوی» روز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ همزمان با ۱۳ رجب سال روز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در مؤسسه باستان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

ادامه مطلب
اخبار

شش نکته درباره دستخط کشف شده از امام رضا علیه السلام در مسجد جامع ساوه

میثم صادقی تورانپشتی عضو انجمن علمی موزه شیعه: پیش از کشف کتیبۀ ساوه مورخ 201 قمری گمان می‌کردم کهن‌ترین کتیبۀ اسلامی در ایرانِ پس از اسلام، کتیبه‌ای مورخ 245 قمری باشد که آن را در نزدیکی توران‌پشت در یزد یافته بودم. همچنین در سال 1399 مقاله‌ای از بنده در مورد اسناد و کتیبه‌های یکی از قدمگاه‌های امام رضا (علیه السلام) در یزد منتشر شده بود که آن را مؤیدی بر سفر آن امام همام از مرکز ایران ‌می‌دانستم. البته اکنون هم با وجود کشف تازه، همچنان قوت احتمال سفر آن حضرت از مرکز ایران پابرجا است. اما کتیبۀ ساوه مرا به بازاندیشی و توسعۀ مطالعات در زمینۀ کتیبه‌ها فرامی‌خواند و افق تازه‌ای برای شناسایی آثار راه‌های تاریخی ایران پیش رویم می‌گشاید.

ادامه مطلب
اخبار

دست خط امام رضا علیه السلام بر دیوار مسجد جامع ساوه

به گزارش عصر ایران، جناب استاد عمادالدین شیخ الحکمایی پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی آن دریافت که این یادگار نوشته دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا علیه السلام، امام هشتم شیعیان است. دستخط روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده است. احتمالا وقتی علی‌ابن موسی‌الرضا به یکی از ستون‌های مسجدجامع ساوه نشسته تکیه داده بودند، آن را نوشته‌اند.

ادامه مطلب
اخبار

موزۀ شیعه برگزار می‌کند: نمایشگاه شواهد باستان‌شناختی تشیّع در ایرانِ پیش از صفوی

آیین افتتاحیه نمایشگاه «شواهد باستان شناختی تشیع در ایران پیش از صفوی» روز چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ همزمان با ۱۳ رجب سال روز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در مؤسسه باستان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

ادامه مطلب...
اخبار

شش نکته درباره دستخط کشف شده از امام رضا علیه السلام در مسجد جامع ساوه

میثم صادقی تورانپشتی عضو انجمن علمی موزه شیعه: پیش از کشف کتیبۀ ساوه مورخ 201 قمری گمان می‌کردم کهن‌ترین کتیبۀ اسلامی در ایرانِ پس از اسلام، کتیبه‌ای مورخ 245 قمری باشد که آن را در نزدیکی توران‌پشت در یزد یافته بودم. همچنین در سال 1399 مقاله‌ای از بنده در مورد اسناد و کتیبه‌های یکی از قدمگاه‌های امام رضا (علیه السلام) در یزد منتشر شده بود که آن را مؤیدی بر سفر آن امام همام از مرکز ایران ‌می‌دانستم. البته اکنون هم با وجود کشف تازه، همچنان قوت احتمال سفر آن حضرت از مرکز ایران پابرجا است. اما کتیبۀ ساوه مرا به بازاندیشی و توسعۀ مطالعات در زمینۀ کتیبه‌ها فرامی‌خواند و افق تازه‌ای برای شناسایی آثار راه‌های تاریخی ایران پیش رویم می‌گشاید.

ادامه مطلب...
اخبار

دست خط امام رضا علیه السلام بر دیوار مسجد جامع ساوه

به گزارش عصر ایران، جناب استاد عمادالدین شیخ الحکمایی پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی آن دریافت که این یادگار نوشته دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا علیه السلام، امام هشتم شیعیان است. دستخط روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده است. احتمالا وقتی علی‌ابن موسی‌الرضا به یکی از ستون‌های مسجدجامع ساوه نشسته تکیه داده بودند، آن را نوشته‌اند.

ادامه مطلب...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *